Päivitetty: Lennonjohtajien kiistasta

Viime päivinä uutisissa on ollut paljon kirjoituksia lennonjohtajien kiistasta. Täällä, täällä ja täällä on pari kattavia esimerkkiä. Ydin on, että Finavia haluaa keskittää lennonjohtajien toimintaa Vantaalle, eli siten, että Suomessa on vain yksi lennonjohtoyksikkö. Suomen lennonjohtajien yhdistys SJLY on ollut tätä vastaan, siten sen mielestä se ‘kasvattaa riskiä koko Suomen lentoliikenteen lamautumiseen erilaisissa häiriötilanteissa. Siirto on yhdistyksen mielestä myös Suomen alueellistamis- ja hajasijoitustavoitteiden vastaista.’ Ei se ole tässä yksin. Sen lisäksi siirron yhteydessä on mahdollista, että tapahtuu irtisanomisia jos ei kaikille löydy työtä. (mutta tämä uutinen myös sanoo, että ulkoistuminen voisi olla sen syy)

Asiaa monimutkaistaa se, että työhtosopimukset ovat kesken, valtakunnansovittelijan avulla. Eilen uutisointiin siitä, että Tampereen lennonjohtajia estettiin palaamasta töihin. Ammattiyhdistyksen mukaan tämä on laiton työsulku; työnantajayhdistyksen mukaan voi tehdä tälläistä, koska lennonjohtajat ‘kieltäytyvät tekemästä sovittuja työtehtäviä.’ Lisätyökielto tarkoittaa, että lennonjohtajat pitäytyvät perustehtävissään, mutta kaikki lisätyöt kuten koulutus ja vuoroesimiestehtävät lopetetaan (YLEn uutisen mukaan). PÄIVITYS: tänään keskiviikkona lennonjohtajat käännytettiin ovelta; työnantaja pitää lisätyökielto (edelleen) lakkona. Palkanmaksu katkaistiin.

Tämä on kieltämättä hyvin monimutkainen kiista. Koska SJLY ei kuulu työmarkkinajärjestöön, ei sen aiemmat työehtosopimukset ovat (ilmeisesti) avoimia kaikille. Tämä sinänsä ei haitta, koska lisätyökielto ei koske työehtosopimusta vaan toiminnan siirtoa, kuten ilmenee SJLY:n tiedotteesta täällä ja täällä. Työehtosopimuksessa ei varmasti sovittu työ siirrosta Tampereelta Vantaalle, joten tämä lisätyökielto voi nähdä protestina eli siten se on laillista. Sen lisäksi, vaikka lennonjohtajat ovat ilmoittaneet asiasta ajoissa, työministeriö on siirtänyt lisätyökiellon muutamaa kertaa, ja sen mukaan se alkoi nyt ministeriön siirron jälkeen (alun perin piti lisätyökielto alkaa 16.7., sitten taas piti alkaa 30.7.). Työministeri oli ilmoittanut, että lennonjohtajien työ on yhteiskunnallisesti kriittinen, joten sellaisia lisätyökieltojen siirtoja voi tehdä.

Karkeasti sanottu: nyt kun Suomen lomakausi on ohi, koska koulut ovat alkaneet, lisätyökielto ei tarvitse lykätä enää. Lopun lopussa Työtuomioistuin päättää mitkä toimenpiteet ovat laillisia ja mitkä ei, mutta käsitteekseni lennonjohtajien toiminnasta on ollut lain mukaista. Työnantajan este palata töihin taas on tässä kontekstissa vähän kysynalaisempaa, sen takia kun lennonjohtajien toimenpiteet eivät koske työehtosopimusneuvotteluja. Mutta asia ei ole minulle, eikä kiistan osallistujille tuomittavaksi laittommaksi – jos haluavat oikeasti vastauksen siihen, vieköön asia Työtuomioistuimeen.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s