Kompromissi typpidioksidepäästöistä

Koulussa en koskaan ollut kovin pätevä kemiassa, mutta rehevöittäminen on tuttu käsite. Tämä uutinen Tekniikka ja Talous – sivustolta kertoo IMO:n (International Maritime Organization) päätöksestä uusista typpirajoituksista. Lainaten T&T-uutisista:

Rajoitukset tulevat aluksi voimaan vain Pohjois-Amerikan ja Karibian alueilla, jotka ovat ainoita nykyisiä typenoksidipäästöjen valvonta-alueita eli NECA-alueita (NOx emission control area).

Rajoitukset koskevat vain uusia aluksia, jotka rakennetaan 2016 tai sen jälkeen. Niissä sallitaan 80 prosenttia pienemmät typpioksidipäästöt kuin vielä 2000-luvun alussa oli luvallista.

Artikkeli mainitsee vielä, että sopimuksesta Itä-meren rantavaltiot ei päästy yksimielisyyteen. Voi vaan spekuloida syistä, mutta varmaan Puola taisteli tiukennusten vastaan (maataloutensa syistä).

En osa arvioida kuinka paljon synergiaetuja on siinä tekniissä, joka vähentää rikkipäästöjä ja miten ylipäätän vähennetään typpipäästöjä – Wikipediaan turvautuen näyttää siltä, että typpi nimenomaan liittyisi lannoitteisiin mutta muistan että ns. hapan sade (“acid rain”) tulee myös typestä kun se on typpioksidi (tai dioksidi?), joka tulee polttomoottoreiden kautta. Eli joku yhteys on varmaan laivojen moottoreihin.

Näyttää siltä, että voi käyttää sinänsä melko myrkkylisiä tapoja poistaa NOx pakokaasuista. Mutta kun Rikkidirektiivin yhteydessä puhutaan siitä, että laivat voisivat kulkea LNG-turbiineilla, tämä menetelmä saattaisi olla hyödyllistä. Mutta teknisistä asioista pitää kyllä saada muiden ihmisten näkemystä.

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s